Lukket godsvogn fra Piko

Der er en stor kvalitetsudvikling indenfor modeltogsproduktionen i de sidste år, og priserne er også fulgt med. Man kan dog stadig finde billige brugte vogne, men kvaliteten er på et andet niveau end de moderne vogne.

Vognen overfor er produceret af Piko for mindst 20 år siden, og jeg købte den for ca. 25 kr. på den engelske eBay.

Godsvognen er fra det østtyske DR, og er af en type der især sås i de italienske jernbaner FS. Det kan blandt andet ses på det karakteristiske tag med knæk. Selve vognkassen er ret detaljeret, men litreringerne er decideret uskarpe.

Østtysk godsvogn fra Piko

For at skjule det, har jeg patineret godsvognen. Det skete på samme måde som den forrige Piko-godsvogn.

Denne gang lakerede jeg også vognen med mat spraylak købt i en kunstartikelbutik.

Patineret lukket godsvogn fra Piko

Især på undervognen havde jeg brugt meget kridtpastelpulver til at simulere rust, men da jeg spraylakerede vognen, forsvandt det næsten alt sammen! Derfor lagde jeg endnu et lag pulver uden på lakken, og det så bedre ud. Selv om lakken var annonceret som mat, var den alligevel temmelig blank, og det hjalp det andet lag pulver til med at dæmpe. Jeg har endvidere læst mig til at pulveret binder godt til lak, så det ikke falder af ved den første berøring.

På billedet ovenfor synes jeg, at man kan ane de grå penselstrøg diagonalt på vognsiden, men det er altså ikke så tydeligt i virkeligheden som på billedet.

Som det ses nedenfor, gør det ikke noget at litreringerne bliver lidt skjult.

Patineret lukket godsvogn fra Piko - detalje

Også de grimme hjul med store flanger lægger man meget mindre mærke til når de har fået en mere naturlig rustfarve.

Flere patineringsforsøg følger senere…

Lignende indlæg:

  1. Patinering af lukket godsvogn fra Piko
  2. Godsvognssæt fra Piko
  3. PER vogn fra Sachsenmodelle