Vejle Kalkværk-vogn fra Heljan

For ganske nyligt udkom Heljans nyeste serie af godsvogne, nemlig de lukkede godsvogne litra HD. Typen blev bygget til DSB i meget stort tal i årene fra 1942-50.

Flere af vognene overgik straks efter produktionen til private ejere, og det gælder også denne vogn, der i 1948 blev købt af Vejle Kalkværk med nummer ZR 500 271. Så vidt jeg kan læse mig til, var det ejet af Faxe Kalk, og det er grunden til at det navn også står der. Hvis nogle af læserne ved bedre, vil jeg meget gerne høre om det.

Gavl af Vejle Kalkværk-vogn fra HeljanLitra HD er kopieret efter en tilsvarende tysk vogn, og skulle blandt andet være med til at erstatte de aldrende Q-vogne.

Modellen fra Heljan er meget fint detaljeret. Læg især mærke til gavlen til højre, hvor de tynde rækværk og håndgreb får vognen til at se let ud. Læg også mærke til de små lyn lige under taget, der skulle minde personalet om at passe på ledningerne på elektrificerede strækninger.

Det er oplagt at sammenligne modellen med den sidst udgivne vogn fra Heljan, nemlig den åbne vogn litra PB. Når man ser dem sammen, er det tydeligt at de er fra samme producent på grund af de skalatro mellemrum mellem plankerne.

Detalje af Vejle Kalkværk-vogn fra Heljan Men med så fine detaljer kigger man også mere kritisk på resten af vognen. Når man har set de meget spinkle håndgreb på gavlen, skæmmer det lidt at tilsvarende greb på vogndøren er støbt i et stykke, og oven i købet kun halvvejs bemalet. Men det er et luksusproblem :-)

Dørene kan iøvrigt åbnes, hvilket giver gode muligheder for dioramaopstillinger. Indenfor er bræddegulvet markeret, og man kan se tagets befæstning til vognkassen. Om det også så sådan ud i virkeligheden, ved jeg nu ikke.

For nogle år siden producerede Heljan også en model af HD-vognen og dens varianter, først som byggesæt, og siden som færdig model.

Jeg har tidligere skrevet om en af disse vogne, en kødvogn litra IAK. Specielt da den også er hvid, er det oplagt at sammenligne den nye og den gamle.

En af de første ting der falder i øjnene ved sammenligningen er farven. Vejle Kalkværk-vognen er lidt mere cremefarvet, mens kødvognen er nærmest skrighvid!

Kødvogn og Vejle Kalkværk-vogn

Læg også her mærke til gavlenes detaljering, og hvor meget der er sket i de 5-10 år der er gået mellem de to vogne. Tværstiveren nederst på vognen er også blevet en smule spinklere.

Detalje af kødvogn og Vejle Kalkværk-vogn

Ser man tættere på, er det især på pufferne at det er tydeligt at der er sket fremskridt. Den gamle vogn har en grim støbekant på siden af pufferen. For retfærdighedens skyld skal der dog siges, at jeg ikke har lagt mærke til støberanden før dette makrobillede. Den nye vogns hjuls flanger er også en anelse mindre, og det pynter.

Som konklusion kan man sige at det er dejligt med nye specielle vogne på markedet som f.eks. denne vogn fra Vejle Kalkværk, specielt når de er i så flot udførelse.

Lignende indlæg:

  1. PB-vogn fra Heljan
  2. HFJ vogn fra Hobbytrade
  3. PER vogn fra Sachsenmodelle