Åbent hus hos Heljan

Lørdag d. 9. september holdt Heljan åbent hus på sin fabrik i Søndersø på Fyn. MJ-blog.dk var på pletten for at rapportere til de trofaste læsere. :-)

Som det antydes på vognen ovenfor, var det nemlig 50 år siden firmaet blev grundlagt af Niels Christian Nannestad. Heljan har skrevet en gennemgang af deres historie under titlen Historien om Heljan, som kan hentes på deres hjemmeside.

KC og jeg var kørt i Søndersø i bil, og så allerede ved ankomsten at der var kommet mange mennesker.

Ved indgangen blev vi høfligt budt velkommen, og fik navneskilte på.

Åbent hus hos Heljan

Lige inden for døren stod den endnu ufærdige model af E-maskinen i flere varianter. Den ser ud til at blive flot, og det bliver spændende at se hvordan den kører og lyder engang i det nye år.

Åbent hus hos Heljan

I en lang gang ved indgangen stod og hang en lang række montrer med udvalg af Heljans produktion gennem årene. Det er alligevel blevet til en hel del vogne og lokomotiver, når man ser det på rad og række.

Åbent hus hos Heljan

På en oval testbane kørte to MY’er i skala 0 med lyd rundt.

Som jeg skrev i anmeldelsen af modellen af MY’en, kunne jeg ikke se noget digitalstik indeni modellerne, så jeg spurgte medarbejderen, der styrede lokomotiverne med en Intellibox.

Han fortalte, at der ikke var nogen standard for digitalstik i skala 0, og man derfor blot havde sørget for at stik og ledninger var let tilgængelige, så folk selv kunne installere en dekoder.

Åbent hus hos Heljan

I samme lokale var lageret af støbeforme, og da de ikke må stables oven på hinanden, fyldte de en hel del. Bliver formene jo blot en tiendedel millimeter skæve, kommer der jo grimme støberande, som vi så brokker os over.. :-)

heljan4.jpg

Herefter kom vi ind i produktionshallerne, hvor der lavet forme, støbt i plastik og meget andet.

heljan51.jpg

Der lå flere støbeforme fremme. Når man er vant til at arbejde med aftrykket, var det sjovt at se formen, der var utroligt solidt bygget af mange kilo stål.

Åbent hus hos Heljan

Her ses en af de større maskiner, der var i gang med at støbe plastik, mens vi besøgte fabrikken. Der var en speciel duft af varm plastik i produktionshallen, som sikkert ikke er alt for sund, men det er vel heller ikke meningen man skal stå derude hele dagen.

Åbent hus hos Heljan

Igennem et vindue i maskinen kunne man se de to halvdele af en støbeform blive samlet, fyldt med flydende plastik, og dernæst skilt ad igen, hvorefter den færdige støbning blev skubbet ud af formen og ned på et kort transportbånd, der samlede støbningerne i en kasse.

Jeg havde ikke set støbeprocessen før, så det var interessant at se hvor lang tid det faktisk tog at støbe. Der kom en frisk støbning ud af maskinen på 15-20 sekunder, og det så ud til at være dele til vognbogier, dvs. at de skulle samles efterfølgende.

Man begynder at forstå hvorfor en vogn er så dyr, med alle de dele der skal samles, også jævnfør Hobbytrades friske billeder fra den kinesiske fabrik, der laver D-maskinen.

Åbent hus hos Heljan

En anden maskine så ud til at være igang med at skære en støbeform til. En mælkelignende væske flød konstant ud over boret, antageligt for at køle det. Disse maskiner så betydeligt yngre ud end de øvrige, og var formodentligt computerstyrede, så de kan skære direkte fra de digitale 3D-konstruktionstegninger.

heljan10.jpg

Et af fabrikkens rum var konverteret til salg og udstilling. Her var stillet fire små anlæg op med hver deres tema, og her susede et udvalg af Heljans lokomotiver rundt. De fire anlæg kunne sættes sammen til en stor bane, men de stod desværre adskilt.

I samme rum var der også ældre byggesæt billigt til salg, og at dømme ud fra de mængder folk slæbte bort derfra, var det en stor succes. :-)

Desuden var der auktioner over containerkraner og MY’ere i spor 0.

Jeg blev dog ikke fristet, men købte istedet en jubilæumsvogn, som kan ses på det øverste billede. Det var en ommalet HD-vogn, der kunne fås for kun 50 kr, hvilket efter min mening var en fin måde at markere 50-års jubilæet på.

Togdillen havde stillet en salgsstand op, og her blev jeg fristet til for 300 kr. CC-vogn, som jeg hører er ved at udgå. Kan det mon virkelig passe?

heljan11.jpg

I et tilstødende rum var der et lager med et indhold, der nok kunne friste mangen en mj-entusiast. Hvad med en hel palle containerkraner? :-)

Efter at have nydt en fin gratis frokost i kantinen, gik vi hele turen igennem igen. Arrangementet var meget veltilrettelagt med tydelige markeringer af i hvilken rækkefølge, det anbefaledes at se faciliterne i.

Tilbage ved indgangen stod denne lille skønhed:

Heljans nye vandtårn - prøvestøbning

Intet mindre end en prøvestøbing af Heljans nye vandtårn. Det første indtryk er rigtigt godt.

I de endelige støbninger bliver der jo brugt farvet plast, så folk ikke behøver male det, men alligevel ser det rigtigt godt ud allerede.

Heljans nye vandtårn - prøvestøbning

Murstenene ser ud til at være i korrekt skala, hvilket efter min mening betyder meget for udseendet, ligesom vinduessprosserne har en fornuftig størrelse.

Heljans nye vandtårn - prøvestøbning

Bemærk de fine støtter til vandtårnets overdel. Det ser ud til, at der kommer en lille støbejernsblomst inden i støtterne, og det ser absolut nydeligt ud!

Jeg spurgte Kim Nannestad om hvornår vandtårnet kunne forventes færdigt, og det ser ud til at det bliver en smule forsinket, men skulle være færdigt til oktober. Jeg glæder mig ihvertfald til at samle det og smudse det til! :-)

heljan15.jpg

Til slut en lille finurlighed: Heljans modeller af MY’eren i både H0 og 0 har en synlig støberand i frontens side, og da jeg så ovenstående støbeform, kunne jeg bedre forstå hvorfor. Støberanden er simpelthen samlingen mellem front og side og overbygningen.

Det var et rigtigt godt arrangement Heljan havde skruet sammen. De ansatte var venlige, fortalte gerne om arbejdet og både KC og jeg følte os meget velkomne. At holde åbent hus og lave en jubilæumsvogn er en fin måde at markere sit jubilæum på, og det virkede som om der kom virkelig mange mennesker på trods af beliggenheden et stykke fra alfarvej.

heljan16.jpg

Efter nogle interessante timer satte KC og jeg kursen hjemad igen i det flotte septembervejr.

Tillykke til Heljan med de første 50 år; vi glæder os til at se hvad de finder på de næste 50 år! :-)

Relaterede artikler
MY i skala 0 fra Heljan
Containerterminal fra Heljan
Holme-Olstrup station fra Heljan

Lignende indlæg:

  1. PB-vogn fra Heljan
  2. Postvogn fra Heljan
  3. Ny PR-maskine fra Heljan